(...) Átok alatt vagyunk.
Ezt az átkot úgy hívják hogy maszk.
A másik embert nem tudom elérni.
Betegsége és bûne és õrülete megsûrûsödik, és forma lesz belõle. Álforma.
Ez a sûrû álforma a maszk.
A legtöbb esetben az élõlényt helybõl kinyomja, és maga próbál élni.
Ez a maszk. Ez a lárva.
Ez az õrület. A maszk az ördög.
Az ördög nem arc, hanem álarc. Lárva.
Ezért az ördög mindig hazudik. Nem is tud valódi lenni. Nem tud élni.
Az ördög saját maga nem is él, csak annyiban, amennyiben másoktól életerõt szív el.
Nincs valósága. Csak annyi, amennyi valóságot más elõl el tud venni.
Érted?
A maszkot levenni. Lenyúzni. Bármi áron a meztelen, élõ, valódi lényhez tapadni és megérteni õt, közvetlenül együtt élni vele.
De...
Megint. Mindig de.
A maszk igen furcsa valami. A maszk nõ.
Nõ? Igen. Az emberben a nõ, vagyis a test, az alak, a forma, a káprázat, a nagy misztérium.
A maszk szent. Nem szabad levenni.

Tilos. A játékot maszkban kell végigjátszani.
Az õrületbõl nem szabad kijózanodni.
Az õrület a mi természetes állapotunk. A maszk annak a jele, hogy mi szakrális tébolyban élünk.
Valóság?
Valóságban csak akkor élnénk, ha arcunk lenne.
De álarcban vagyunk, és ez az álarc nagy misztérium.
Ez a nagy misztérium a forma.
Vagyis a test. Vagyis a nõ. A szent káprázat..."

[Hamvas Béla. In: Karnevál, 1985]


Fotó: Man Ray, 1926

A bejegyzés trackback címe:

https://selenidea.blog.hu/api/trackback/id/tr545967732

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ilona 2009.09.10. 14:01:52

Köszönöm. Egész héten át gondolkoztam, kitöl vegyek szép gondolatokat a Maszkhoz, amit a kiállításon láttam. Ez nagyon tökéletes, igazi Hamvas Béla gondolatok. Nem ismertem.

Paladin 2009.09.10. 20:02:30

hmm...ezen most lehet rágódni egy darabig. Érdekes sorok a mindenit, itt is rég fordultam meg!jó újra itt :) a blogomat am talán még egy ideig szüneteltetem...szeretem leírni, hogy mik történnek velem, de sajna az elmúlt időkben túl sok nem publikus, meghatározó esemény történt...de egyszer visszatérek ;)

Selene 2009.09.16. 15:18:16

Ilona, én sem olvastam még a Karnevált, de hamarosan elkezdem. Paladin, hiányzol ám, várlak vissza.
süti beállítások módosítása