Shakespeare után szabadon

2010.07.03. 17:38

Petri György: Az vagy nekem

Az vagy nekem, mi seggnek a tenyér:
hol simogat, hol üt
(új gép: alig lelem az ü betût);
mi szemnek a nap, szájnak a kenyér:
mindennapi és szembesüt.

Kedélyem így mostanában fanyar,
talpam alól az út: kifut.
Holott én azt hivém, egy-két kanyar
még így-úgy kijut.

(Nem arra gondolok, amire te nem.
Jaj, el se kezdjük! Édes Istenem!
Róla még lesz szó. Szögletes zárójelben
- ami nincs a gépeden.)

De nem. Pedig ez - azt hihetnõk, nemde?
egy ilyen élet után megilletne ---
Mi is? Új hibridek-Hebridák?
Barikák ? Barrikád?
És miért? Mert? Milyen volt "ez" az élet?

Igazad van. Nem tudom. Csak azt hittem...
Hogy? Ja, hogy mit? Nem tudom. Csak téblábolok itten.
(félre:) Ez vagyok, ez a tipródó, lúdtalpas tébláb,
gondolni is rossz rá, hogy Isten épp lát,
saját képmását, másképét. Habár? Gondolta volna meg!
Már akkor sem volt egy "mai gyerek",
mielõtt ész nélkül teremtgetett.
Csak rajta! Nézzen bele a tükörbe.
- Szimmetria-elv! - az egyenes-görbe
fakerék forog - õ csinálta - körbe:
forgunk Gondviselés-kerékbetörve;
Szentlelke rajta, viselje a Gondot.
És innentõl már egyszerû, amit mondok:

Háljunk egymásba járni, mint a lélek.


[Petri György válogatott versei, 1996]

Tóth Krisztina: Az vagy nekem

Az vagy nekem, mint rabnak a fegyõr,
seggnek a tanga, combnak a borosta.
Bezár, szorít és szúr mindenfelõl,
elõbb csak húsba vág, aztán a csontba.

Az vagy, mint tépõzár a nagymosásnak,
sorban kihúzod mind a szálakat.
Lucskos halom, gombócba gyûrve várlak
és mi fölfeslett, az tovább szakad.

Tõled rohan a harisnyán a szem le.
Becsípsz és kiakadsz, mint a cipzár.
Vándorló zokni: felbukkansz hetente,
lehet, hogy volt párja, de nincs már.

Az vagy nekem, mi rég nem kéne légy,
lengõ papír, én meg rászállva légy.


[Magas labda, 2009]

A bejegyzés trackback címe:

https://selenidea.blog.hu/api/trackback/id/tr705967526

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

s.c. 2010.07.05. 23:48:46

Már az elsõ mondatnál megakadtam,annyira Shakespeare mûve van a fejemben,de hihetetlen jól sikerült mind a kettõ.. :)

Selene 2010.07.07. 10:12:15

Szerintem is nagyon jók. A Tóth Krisztina-versre meg egész véletlenül leltem rá, nem is tudtam errõl a versérõl, pedig gyakran olvasom a mûveit.
süti beállítások módosítása